Kraftwerk live på Cirkus 21/1

Tweet about this on TwitterShare on Facebook

BeFunky_null_1.jpg

År 1981 ger Kraftwerk ut Computerwelt, ett temaalbum som handlar om datorns roll i människans tillvaro. På den här tiden var det ovanligt att ha en dator i hemmet, de datorer som fanns på marknaden var dyra och verkade mest vara redskap riktade till företag eller för att användas inom forskning. Kraftwerk insåg att det skulle förändras och det gör albumet både mer tilltalande, men också mer skrämmande.

Albumet är en dystopi med låtar som lätt kan tolkas som berättelser om programmering och om hur regeringen och företag kontrollerar samhället med datorer. Albumets bästa låt Computerliebe uppfattas av många som en låt om nätdejting men personligen har jag alltid tolkat låten mer bokstavligt, som om kärleken numera är något som existerar mellan människan och hennes dator istället för mellan två levande varelser. Med tanke på det beroende som många idag har av sina datorer och mobiltelefoner, så är det knappast en långsökt tolkning.

Mer än 30 år efter att Computerwelt släpptes spelar Kraftwerk nu på ett slutsålt Cirkus i Stockholm, och deras föraningar har blivit verklighet. De flesta åskådarna tittar på konserten genom sina mobiltelefoner som lyser upp den mörka lokalen på samma sätt som tändare lyste upp Globen första gången jag var på en konsert tillsammans min pappa och såg Metallica spela. Mannen som sitter bredvid mig har mobiltelefonen riktad mot scenen hela konserten och dokumenterar det som händer. Han verkar vara relativt oberörd av spelningen, men skrattar när en robotröst på tyska pratar om faran med radioaktivitet. När konserten är slut ger han uttryck för att armen värker, och lägger undan telefonen. Jag undrar om han uppskattade konserten och kommer snabbt att tänka på Kraftwerks låt It’s more fun to Compute.

Det är lätt att låta bitter när man suckar över internetsamhället men det är oundvikligt en kväll som det här. Många människor verkar leva genom sociala medier, man letar efter kärleken genom datorn istället för i verkligheten och man spenderar mer tid med datorn än tillsammans med de vänner man tycker om. Barn och husdjur blir accessoarer att visa upp på Facebook och Instagram, och man tävlar om vem som lägger upp gulligast bilder. Mannen i stolen bredvid mig är ett tydligt exempel på någon som verkar leva genom tekniken, han har köpt en dyr konsertbiljett men väljer att titta på konserten genom sin mobiltelefon.

Själv sätter jag mig också vid datorn efter Kraftwerks konsert och börjar skriva om vad jag tyckte, för att sedan visa upp mina åsikter på internet. Normen att ständigt visa upp sitt liv genom ett lyckat skimmer över internet kan nog bli både kravfyllt och skapa ett ytligt samhälle.

Vad Kraftwerk själva tycker om den moderna utvecklingen vet jag inte. Bandet har under hela sin karriär fascinerats av sambandet mellan människa och maskin, och för många människor är mobiltelefonen och ständiga uppkopplingen till internet en stor del av vardagen. Mobiltelefonen verkar för många ha blivit en förlängning av handen, och en bekant som hade lämnat in sin mobil på lagning berättade att hon kände sig naken under veckan då hon fick ha en lånemobil som det inte gick att gå ut på internet med.

Kanske tilltalas medlemmarna i Kraftwerk av hur vi människor blir mer och mer beroende av tekniken, eller så tycker de att det är en sorglig utveckling. Kraftwerks teman har ofta handlat om maskin och människa i symbios. I Kraftwerks värld är samspelet det centrala, vilket uppkommer till exempel genom att människan trampar ner pedalerna på en cykel för att på så sätt tillsammans med cykeln röra sig framåt. Musikskapandet handlar inte heller om att spela på och använda sig av ett instrument, utan om en ömsesidig relation med instrumentet. Det blir tydligt i en intervju som Kraftwerks frontman, Ralf Hütter, gjorde för några år sedan: ”Vi spelar på maskinerna och maskinerna spelar på oss.”

Hur var konserten då?

Att äntligen få uppleva Kraftwerk live var bland det bästa jag sett på en scen. Den grafiska installationen i 3D var ren perfektion och det svängde som satan om kvartetten från Düsseldorf (trots att endast en av originalmedlemmarna finns kvar). Låtlistan var minst sagt tillfredställande och innehöll flera av de bästa låtarna från Kraftwerks diskografi, men Tour De France, Radioactivity och Trans-Europe Express stack ut som kvällens höjdpunkter. Att bandet dessutom spelade nästan samtliga låtar från Computerwelt tror jag knappast var en tillfällighet.

Kommentera